Nov 21, 2018 Last Updated 10:51 AM, Nov 20, 2018

PROGRAMI: Najnovije

Dani tehničke ispravnosti vozi…

Hrvatski autoklub  i Centar za vozila Hrvatske pod pokroviteljstvom Naciona...

Kako će izgledati tehnički pre…

Razvoj tehničkog pregleda prati razvoj automobilske tehnologije ...

Pojačani nadzor vozača u stude…

U razdoblju od 09. do 11. studenog 2018. godine, povodom narodnog običaja kršten...

DAN BEZ MOBITELA U PROMETU 2018 Rezultati istraživanja distrakcije mobitelom u vožnji

Odlučili smo u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu provesti istraživanje distrakcije mobitelom, te rezultatima pokazati što se događa kad vozač koristi mobitel za volanom, koliko mu je vremena pažnja usmjerena na njega, a ne na događanja na cesti te što se u tom vremenu događa s reakcijama vozača na pojavu neke prepreke u prometu.

Korištenje mobitela u prometu dugo se vremena nije tretiralo opasnim i za sigurnost rizičnim ponašanjem. Uostalom, pokretni je telefon i stvoren da bi bio prvenstveno smješten u automobil kako bismo mogli komunicirati i dok se vozimo.

Međutim, kako raste broj nesreća za koje postoji opravdana sumnja da ih je izazvala nepažnja vozača zbog korištenja mobitela, prometni stručnjaci sve intenzivnije istražuju distrakciju zbog korištenja mobitela i pokušavaju znanstveno dokazati da je korištenje mobitela u vožnji opasno.

Unatoč tome još mnogo ljudi smatra da takvo ponašanje nije rizično i da ga ne treba kažnjavati.

I u istraživanju navika i ponašanja sudionika u prometu vezano za korištenje mobitela, koje smo proveli u sklopu projekta Dan bez mobitela u prometu, ispitanici su bili podijeljeni oko tog pitanja. Iako je 80 posto reklo da je takvo ponašanje opasno, čak 39 posto ga ne bi mijenjalo, a gotovo osam posto smatra da ga ni ne treba kažnjavati.

Da su građani vrlo blagonakloni prema korištenju mobitela u prometu, vidljivo je svakodnevno na hrvatskim cestama, posebice u gradovima, kad se češće vidi vozač s mobitelom u ruci, nego vozač koji ga ne koristi za volanom.

Najčešće opravdanje takvom ponašanju jest da je riječ o samo jednoj sekundi javljanja na poziv ili kratki odgovor na SMS i da se u tako kratkom vremenu ništa loše ne može dogoditi.

Je li uistinu tako?

Odlučili smo u okviru projekta Dan bez mobitela u prometu provesti istraživanje distrakcije mobitelom, te rezultatima pokazati što se događa kad vozač koristi mobitel za volanom, koliko mu je vremena pažnja usmjerena na njega, a ne na događanja na cesti te što se u tom vremenu događa s reakcijama vozača na pojavu neke prepreke u prometu.

Proveli smo istraživanje razine distrakcije prilikom korištenja mobitela u vožnji u suradnji sa Zavodom za prometno planiranje Fakulteta prometnih znanosti na poligonu Centra za sigurnu vožnju ORYX-a u Zagrebu.

Istraživanje je napravljeno tijekom srpnja 2018. pod vodstvom profesora Marka Ševrovića, predstojnika Zavoda za prometno planiranje, a proveli su ga i rezultate analizirali Dijana Beganović, Nikola God i Ivan Krmpotić.

Slika 1 – Tim koji je sudjelovao u istraživanju distrakcije

Slika 2 – Poligon Centra za sigurnu vožnju

METODOLOGIJA

U istraživanju koje smo proveli na poligonu Centra za sigurnu vožnju ORYX-a, a pod vodstvom Zavoda za prometno planiranje korištena je metoda mjerenja brzine reakcije vozača na prepreku.

Prepreke su bili vodeni stupovi čijim se pojavljivanjem ispred kretanja automobila na cesti upravljalo iz komandnog mosta i to na način da su izlijetali u nepredviđenim trenucima, kad ih vozač ne očekuje.

Vozači su vozili na tri različite vrste ceste i koristili tri različite brzine:

  • ravna cesta u brzini od 50 km/h

  • uzbrdica/nizbrdica u brzini od 40 km/h

  • kružna cesta/rotor u brzini od 30 km/h

U istraživanju su sudjelovala tri tipa vozača:

  • Anamarija, mlada početnica sa šest mjeseci vozačkog staža

  • Filip, mladić sa sedam godina vozačkog staža

  • Igor, srednje dobi s 40 godina vozačkog iskustva

Izvedeno je pet simuliranih situacija, koje su radi točnosti konačnih rezultata ponavljane pet puta:

  • vožnja bez mobitela

  • vožnja i razgovor na mobitel

  • vožnja i pisanje poruka

  • vožnja i uključivanje mobilne aplikacije

  • vožnja i snimanje videa i fotografija

RAVNA CESTA

Brzina 50 km/h, dužina ceste 200 m

 

Vozač

 

Bez mobitela

 

Razgovor

 

SMS

 

Snimanje

 

Korištenje aplikacije

 

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Početnik

0,8

11,11

1,6

22,22

2,6

36,11

1,5

20,83

1,9

26,39

6 godina iskustva

0,65

9,03

1,4

19,44

1,9

26,39

1,9

26,39

1,8

25,00

40 godina iskustva

0,7

9,72

1,1

15,28

2,1

29,17

1,5

20,83

1,8

25,00


Bez mobitela

Bez mobitela u ruci sva tri vozača su na prepreku u brzini od 50 km/h reagirala u pola sekunde. Prepreku su zamijetili na vrijeme, zakočili ili je zaobišli bez udarca i vratili se odmah na stazu.

Razgovor

Anamarija i Filip su prilikom razgovora za volanom na prepreku reagirali dvostruko sporije. Trebala im je sekunda i pol da prepreku zamijete, pokušaju zakočiti ili zaobići, pri čemu su najčešće u nju udarili. U ovoj situaciji je najbrže reagirao Igor, vozač s najviše vozačkog staža, čija je reakcija na prepreku bila za gotovo sekundu sporija nego kad je vozio bez mobitela u ruci.

SMS i aplikacije

Kod korištenja SMS-a, kao i kod korištenja aplikacija, sva su tri vozača reagirala najmanje tri puta sporije na pojavu prepreke nego kad nisu imali mobitel. Trebalo im je od dvije do 2,5 sekundi da uoče prepreku i pokušaju je zaobići ili stati. Ni u jednoj od tih situacija to im nije uspjelo.

Snimanje

Snimajući selfie ili video iz automobila dok su za volanom sva su tri vozača na prepreku imali reakciju gotovo dvije sekunde sporiju nego u vožnji bez mobitela.

NIZBRDICA

Brzina 40 km/h, nagib 20 posto

Vozač

Bez mobitela

Razgovor

SMS

Snimanje

Korištenje aplikacije

 

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Početnik

0,9

7,50

1,6

13,33

2,3

19,17

2

16,67

1,9

15,83

6 godina iskustva

1

8,33

1,4

11,67

1,8

15,00

1,6

13,33

1,9

15,83

40 godina iskustva

0,9

7,50

1,3

10,83

2,2

18,33

1,7

14,17

2

16,67

 

Bez mobitela

Bez ometanja sva tri vozača su gotovo jednako brzo reagirali na prepreke, vidjeli su ih na vrijeme i izbjegli, nisu udarili. Vrijeme reakcije jedna sekunda.

Razgovor

Prilikom razgovora na mobitel sva su tri vozača imali najmanje pola sekunde sporiju reakciju na prepreku. Najiskusniji vozač u ovoj je situaciji imao najbržu reakciju na prepreku, odnosno distrakcija razgovora je kod njega bila najmanja.

SMS, aplikacije, snimanje

Kod korištenja SMS-a sva su tri vozača reagirala najmanje dvostruko sporije na pojavu prepreke, trebala im je najmanje sekunda za reakciju tijekom koje je automobil bez nadzora prošao 15 metara.

 

KRUŽNA STAZA

Brzina 30 km/h, radijus 25 m

Vozač

Bez mobitela

Razgovor

SMS

Snimanje

Korištenje aplikacije

 

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Sekunde

Metri

Početnik

0,8

6,67

1,8

15,00

2,7

22,50

1,8

15,00

2

16,67

6 godina iskustva

0,7

5,83

1,4

11,67

2,2

18,33

1,4

11,67

1,9

15,83

40 godina iskustva

0,7

5,83

1,4

11,67

2,5

20,83

1,7

14,17

2,2

18,33

 

Bez mobitela

Bez korištenja mobitela sva tri vozača su gotovo jednako brzo reagirali na prepreke, vidjeli su ih na vrijeme i izbjegli. Niti jedan nije udario u prepreku. Vrijeme reakcije manje od sekunde.

Razgovor

Prilikom razgovora na mobitel vozač početnik je na kružnom toku pri brzini od 30 km/h imao čak dvostruko sporiju reakciju, trebalo mu je dvije sekunde za reakciju na prepreku. U ovoj su se simulaciji događala i izlijetanja sa staze.

SMS

Na kružnom toku prilikom pisanja SMS-a sva tri vozača imala su trostruko sporiju reakciju na prepreku. Vozačici početnici reakcija je bila gotovo tri sekunde zbog čega je svaki put u prepreku direktno udarila.

Aplikacije i snimanje Korištenje aplikacija ili snimanje tijekom vožnje u kružnom toku imat će na vozača takav učinak da na prepreku reagira dvostruko sporije nego što se događa kad to ne čini. Vrijeme reakcije sva tri vozača bilo je oko dvije sekunde.

 

ZAKLJUČCI

  • TRI PUTA SPORIJE vozač reagira na prepreku kad piše SMS ili traži aplikaciju

  • Da 20 metara ispred automobila koji se kreće brzinom od 50 km/h istrči pješak, vozač s mobitelom u ruci bi ga sigurno udario jer bi ga zbog 2,5 sekunde usporenijih reakcija prekasno primijetio

  • SMS najviše ometa pažnju vozača! Reakcija na prepreku je tri puta sporija, nego kad ne piše ili čita poruke.

  • Kad bismo rezultate istraživanja pretočili na brzine na autocesti, vozaču je pri brzini od 100 do 130 km na sat, dok piše ili čita SMS automobil bez nadzora najmanje 100 metara, što znači da ne bi stigao reagirati na prepreku koja bi mu se pojavila ispred automobila na toj razdaljini.

Renata Ivanović, voditeljica projekta Dan bez mobitela u promet


0
0
0
s2sdefault