May 21, 2018 Last Updated 8:48 AM, May 20, 2018

PROGRAMI: Najnovije

UDRUGA SIGURNOST U PROMETU: Ka…

Potaknuti velikim interesom i uspjehom javne tribine pod nazivom "NISI SAM, IMA ...

PRIJELAZ PREKO ŽELJEZNIČKE PRU…

Kad god stanem pred spuštenim branikom ili polubranikom ili se približavam nezaš...

ZAGREB: Akcije Alkohol i drog…

U dane vikenda, od 18. do 21. svibnja na području Policijske uprave zagrebačke p...

PRVI PUT: Svjetla na automobilu

Kategorija: Prvi put
Još u ranoj epohi suvremenog cestovnog prometa, vozači su shvatili da je osvjetljenje vozila nužno najmanje zbog iz dva očita razloga - vidjeti druge i biti vidljiv. To načelo prometne sigurnosti ostalo je nepromijenjeno do danas, no tehnologija koja rasvjetljuje vozilo - zasigurno.

piše: Vidmir Raič

Netom nakon izuma automobila, u potkraj 19. stoljeća, svjetla na vozilima nisu bila standardna oprema, već su ih vlasnici dodatno naručivali kao pribor za posebne uvjete vožnje. Svaki je autobobil imao samo jedno rasvjetno tijelo.

Prve lampe koje su ugrađivane na automobile bile su punjene kerozinom, a njihov je svjetlosni učinak bio dvojben, tako da su brzo napuštene, isto kao i razni eksperimenti s gorivim uljima. Prvo sistemsko rješenje ponudio je francuski pilot i konstruktor zrakoplova Louis Bleriot 1896. godine, kad je predložio uporabu acetilenskih svjetiljki.

Nije to bilo osobito inovativno, jer karbidne lampe su se već rabile u rudnicima i na lokomotivama. Vozač je morao, isto kao i kod pokretanja motora da bi upalio svjetla napustiti vozilo, a nusprodukt takve rasvjete je bilo vrlo opasno vapno.

Idući tehnološki iskorak je bila sonda s acetilenskim plinom, a prednja svjetla automobila usavršavala su se i dalje, s refletirajućim plohama koja su poboljšavala domet iluminacije.

Zbog izvedbi automobilskih lampi u mjedi, prvo razdoblje osvjetljenja automobila s razlogom se naziva brass epohom. No, bez obzira na eleganciju, te lampe su omogućavale da se vidi vozilo, ali nisu davale dovoljno svjetla za noćnu vožnju.

Elektrifikacija svjetala je bio idući korak koji je unaprijedio cijelu priču oko automobilskih svjetala. Eletrične svjetiljke s volframskim nitima imale su svoju premijeru na prvom električnom automobilu Columbia još 1913. godine, no tek dvadesetih godina prošlog stoljeća električna rasvjeta postaje standardna. Isprva poganjana dinamom, a kasnije i baterijama, odnosno akumulatorima


0
0
0
s2sdefault