Aug 15, 2018 Last Updated 11:03 AM, Aug 16, 2018

PROGRAMI: Najnovije

Pješaci - najranjiviji sudioni…

Apel svim sudionicima u prometu da dosljedno poštuju odredbe Zakona o sigurnosti...

Kako alkohol utječe na našu pe…

Utjecaj alkohola na percepciju

REKONSTRUKCIJA: Među pješake s…

Pogledajte rekonstrukciju stravične prometne nesreće!

TEHNOLOGIJA: ABS-sustav protiv blokiranja kotača i ESC-sustav protiv zanošenja

Kategorija: Testovi

Doznajte Kako su ABS i ESP smanjili broj nesreća u prometu za čak 80 posto!

Uz kvalitetne gume, na sigurnost u posljednje vrijeme uvelike utječu i sve brojniji elektronski sigurnosni sustavi – od sustava protiv blokiranja kotača prilikom kočenja (ABS), preko uređaja za pomoć pri kočenju u nuždi (EBA ili BA/BAS) do sustava protiv zanošenja (ESC ili ESP). Posljednji se smatra najvažnijim postignućem među elektroničkim sustavima povećanja sigurnosti u vožnji do današnjih dana, a zapravo je nadogradnja već desetljećima poznatog ABS-a, kojeg poznajemo još od šezdesetih godina i legendarnog Jensena FF. Zbog svoje uspješnosti, znatno kraćeg puta kočenja te mogućnosti upravljanja tijekom kočenja, ABS je već desetljećima dio standardne opreme brojnih automobila, pa je tako u Njemačkoj 2014. svi novonabavljeni te čak 88 posto rabljenih automobila bili opremljeni ABS-om.

Prvi ABS sustavi oponašali su način vožnje vrhunskih vozača utrka, koji su na skliskoj podlozi koristili isprekidano ritmično kočenje da bi se što prije zaustavili, a pritom zadržali mogućnost upravljanja. Današnji su, međutim, prava mala remek-djela, što i ne čudi kad znamo da, primjerice, Continental, jedan od većih dobavljača u današnjoj autoindustriji, na razvoju neprekidno radi već više od 30 godina i pritom je surađivao s više od 600 vozača iz 12 zemalja. Današnji ABS stoga ne samo da je u stanju proizvesti pet puta veću silu kočenja između gume i podloge od bilo kojeg profesionalnog trkača, nego se rad čitavog sustava jedva primjećuje, jer uopće ne izaziva donedavno karakteristično podrhtavanje na papučici kočnice!

ESC ili ESP, pak, koristi senzore ABS-a i njegovu sposobnost kočenja svakog pojedinog kotača da bi proizveo kontrarotirajući moment i na taj način spriječio opasno zanošenje automobila, odnosno vratio ga na pravu putanju. Danas ugrađuje u čak četiri od pet novih automobila – kod nas je zakonom propisani dio standardne opreme svakog novog automobila kao i u ostatku EU (isto vrijedi i za ABS) - i podjednako pomaže prilikom podpravljanja kad automobil prednjim krajem klizi izvan zavoja, kao i prilikom preupravljanja kad automobil stražnjim krajem klizi van zavoja,. odnosno pokazuje sklonost okretanju na cesti. Od kad je postao serijska oprema u modelima Mercedesa, ESC je smanjio broj prometnih nesreća u Njemačkoj za više od 80 posto- Četiri od pet nesreća nije se, dakle, uopće dogodilo!

Proizvođač iz Stuttgarta zaslužan i za još jedan na današnjim automobilima prilično čest sigurnosni uređaj – EBA, odnosno BA ili BAS. Riječ je o uređaju koji ispravlja jednu od najčešćih vozačkih pogrešaka u opasnim situacijama – slabašan pritisak na papučicu kočnice u početnoj fazi kočenja - i u riskantnim situacijama za svega nekoliko milisekundi višestruko pojačava silu kočenja ne bi li na taj način skratio zaustavni put. To je pogotovo važno pri visokim brzinama na autocestama – s početnih 200 km/h automobil s ugrađenim EBA uređajem zaustavi se čak 21 metar prije nego bez njega. Ostale članke iz serijala Vision Zero o tehnološkim inovacijama Continentala koje vožnju čine sigurnijom pročitajte OVDJE.

.....

izvor: Jutarnji list, Contitental


0
0
0
s2sdefault