Oct 22, 2018 Last Updated 9:18 AM, Oct 22, 2018

PROGRAMI: Najnovije

SLAVONSKI BROD 21. listopada -…

21. 10. Dan bez mobitela u prometu 2018. u Slavonskom Brodu, Trg Ivane Brlić Maž...

Konferencija Mi i naši gadgeti…

Utorak, 16. listopada 2018. u 10:00 – 13:00 * Hotel International Zagreb  ...

STATISTIKA Povećanje broja mot…

Povećan je broj prometnih nesreća i smrtno stradalih motociklista i mopedista za...

TVORNICA MOTORA ZAGREB: Kako je Tomos "ubio" Švrću?

Kategorija: Vremeplov

I u Hrvatskoj su se nekad proizvodili motocikli....

Razvoj cestovnog prometa u prošlom stoljeću dao je snažan impuls razvoju motocikla – stvoren je motociklizam kao sport, u svojim nebrojenim inačicama. Motocikl postaje zaštitnim znakom za različite životne stilove – od bajkera, preko skutera za ubrani prijevoz, pa do koncept vozila najviših tehnoloških performansi.

Kad je o razvoju motorkotača riječ i Hrvatska ima svoju tužnu priču. Naime, oduvijek se ovladavanje tehnologijom proizvodnje automobila i motorkotača s pravom smatralo istoznačnicom za gospodarski razvoj neke zemlje. Tako je, bez obzira na određen entuzijastičke pokušaje, Hrvatska uvijek bila na periferiji globalne autoindustrije. Ipak, postoji jedan izuzetak.

Riječ je o Tvornici motora Zagreb, koja je osnovana 1949 godine, a iza čitavog projekta je stajao inženjer Rudolf Fizir, koji je u konstrurao moped TMZ 50 SL. Krenula je serijska proizvodnja u Zagrebu, a prodavao se pod sloganom "bez ispita i bez registracije" jer za upravljanje mopedom i skuterom tada nije bila potrebna posebna obuka.

TMZ krajem pedesetih na tržište izbacije novi moped nazvan po Disneyjevom crtanom liku simpatičnom psiću Švrći. Šezdesete tvornica na Žitnjaku radi prvih 1.000 vozila, s planom proširenja proizvodnje. No, tada se politika na grub način umješala u cijelu priču. Jedim birokratskim potezom ukinuta je Tvornica motora Zagreb i utopljena u socijalistički mastodont Prvomajska. Iza svega je stajala Slovenija, koja je istodobno, u suradnji s austrijskim Puch-om također započinjala proizvodnju mopeda. Država je bila zajednička i netko je na saveznoj razini odlučio da tvornica iz Kopra ima prednost... Od tada, motori se više ne proizvode u Hrvatskoj....

 


0
0
0
s2sdefault